Máme za úlohu niečo zmeniť! A to má byť "to", čo sa nám teraz ponúka z našej moci, ktorá síce nie je veľká, ale dáva nám neobmedzené možnosti osobného úspechu, rozvoja sebestačnosti v duchovnej, morálnej a materiálnej stránke v dnešnom svete otroctva. Vo svete, ktorý je založený na "dlhu" a nekontrolovateľnom konzume, kde celé tímy psychológov riešia, ako čo najlepšie zapôsobiť reklamou na z ich pohľadu primitíva a potom ho zamestnať v nadnárodnom koncerne, kde bude makať za pár eur, a ako ho zadĺžiť na 40 rokov hypotékou, či prípadne ho nahovoriť investovať do hospodársky rakovinotvorných akcií nejakej banky alebo investičnej spoločnosti!
V tomto článku či úvahe chcem načrtnúť určité možnosti a vízie, ktoré môžu pozitívne usmerniť každého, kto chce niečo zmeniť v našom zhnitom systéme, a pri určitej kreatívnej a kvantitatívnej odozve to môže tento zlý systém, v ktorom žijeme, odstaviť do zabudnutia! Tým nemyslím nejakú formu boja proti systému, ale skôr formu akejsi evolúcie, ktorá tento systém postupne uvrhne do praveku a zabudnutia.
Celý proces si treba naplánovať a nebáť sa stanoviť si aj veľké ciele, ale s vedomím, že hoci sa aj niečo nebude dať uskutočniť, určite nám to dá ďalšie vízie, ako ďalej postupovať, prípadne treba počítať s tým, že bude treba zmeniť naše vlastné - často chybné - závery a názory.
- vybudovanie vlastného osobného vedomia univerzálnej prosperity a reálneho vedomia cesty k cieľu
2) zabezpečenie hmotnej sebestačnosti
- zabezpečenie potravín a hospodárskych statkov; kto má možnosť si trebárs aj na pozemku, v záhrade vypestovať vlastné produkty, mal by tak urobiť. Prípadne môže pomôcť, povzbudiť a podporiť tých, ktorí takto činia. Nebyť závislý len na hypermarketoch!
- zabezpečenie energetickej nezávislosti; tu ide hlavne o realizáciu a podporu riešenia alternatívnych zdrojov vlastnej sebestačnosti, ako je využívanie slnečnej energie, riešenie vlastných malých vodných elektrární, nezávislé možnosti vykurovania drevom a štiepkou a podobne. Nebyť závislý na nadnárodných energetických monopoloch!
3) venovať pozornosť alternatívnym možnostiam medicíny
- výchova k zdraviu
- dnes žijeme v zložitom svete, ktorý si vyžaduje našu reakciu na súčasnú konvenčnú medicínu a problémy, ktoré prinášajú nové inovatívne spôsoby myslenia; tak ako sú pre nás škodlivé rôzne lieky a očkovania - tieto by mali byť hneď úplne prerušené. Očkovania sú preukázateľne nebezpečné a nechránia nás pred ochorením.
- uvediem ako príklad knihu "Georg Meinecke - GESUND FÜR IMMER", kde autor odhaľuje čitateľovi presvedčivú logiku, ako môže byť aj prírodným spôsobom stále zdravý. A vysvetľuje, čo je v pozadí chronickej degenerácie, ochorenia, ktorým trpí 85-95% všetkých pacientov. Je presvedčený, že liekmi sú tieto choroby nevyliečiteľné. Kniha patrí do rúk každého človeka zodpovedného myslenia a konania a je aj v záujme zachovania alebo obnovenia nášho žiariaceho zdravia a bytia. A treba byť pripravený žiť ochotne tvárou v tvár pravde a podľa toho aj konať.
4) vytvoriť si kapitálovú injekciu z úspor
- najlepšie uloženú v nehnuteľnosti či pozemku a použiť ju na produktívne hodnoty a zmysluplné samostatné - udržateľné projekty, ktoré nám zabezpečia plnú nezávislosť a slobodu.
(pozn. red.: článok prešiel jazykovou korektúrou)
illuminatedBimbo
Facebook
Myslíte si, že tento článok je dôležitý alebo zaujímavý? Pošlite ho cez
e-mail
alebo ho ukážte priateľom na
Facebooku. Rozširujte informácie, nato sú predsa tu!
(na okraj: slovo "illuminated" by si nemal klast pred meno, hoci je to tvoja vec, mne osobne nevadi, len pre niekoho kto studuje alternativne dejiny to moze zdvihnut zaludok, a jedine slovicko moze zdiskreditovat aj takú príjemnú úvahu) ...
1) to je dost siroky zaber, ludia mozu zit spokojne, staci chciet a uvedomit si co je dolezite
2) permacultura, sice som v podstate len zaciatocnik co sa toho tyka ale je to jedina udrzatelna forma polnohospodarstva (kto chce vediet viac bez AJ sa asi nezaobide, do googlu zadat "permaculture", "bill mollison" alebo vyhladat na youtube "global gardener", hlavne cast venujuca sa pustnym oblastiam je velmi inspirativna)
uvazoval som, ze tu o tom napisem nejaky clanok ale este nemam dost praktickych skusenosti, tak mozno neskor
spravne navrhnuty, postaveny a orientovany dom + solarne kolektory + kotol na biopaliva dokaze vyrazne stlacit inkaso
3) pestra strava, bylinky (spojenie prijemneho s uzitocnym, ked sa vyberiem do prirody, takmer vzdy si nieco donesiem) a hlavne mat nervy v pohode, to ma velmi velky vplyv na zdravie
4) venujem sa obchodu ale z mojho pohladu aj z pohladu zakaznikov ide o win-win vztahy takze na tom nevidim nic zle
Pekný článok, ale nerealizovateľný. Ľudia v činžiakoch nemajú šancu sami pestovať, ak nemajú určitý poľnoho. pozemok čo v dnešnej zastavanej dobe je veľmi ťažké. Vyrábať si vlastné zdroje by bolo možné jedine v prípade kolektívnej dohody s ostatnými nájomníkmi, ale peniaze na vybudovanie by určite každý neinvestoval. (poznám to z debát so susedmi na schôdzi, keď sa má zvýšiť mesačný poplatok na opravu)
Dobrý začiatok na širšiu debatu. Je potrebné zbaviť sa
tých, čo svet uvrhli do bankových úverov a poisťovníctva. Odstaviť ich,.. teda odísť z ich evidencie. Vytvoriť si pomaly malé sebestačné spolky s vlastnými pozemkami. Na
určitý čas žiť z vlastných prostriedkov a oni sa rozsypú
aj sami. Že to nepôjde? Keby to nešlo, tak dnes lovíme ešte mamuty, ale tak to nie je! Je potrebná naša obeta, ale bez tej to nikdy nešlo, tak prečo nie! Ide o budúcnosť
a nie o túto prítomnosť, kde temní si robia z nami, čo chcú! Prebuďme sa, je to vlastne jednoduché. Niekedy stačí
si spomenúť na Ghándiho a jeho cestu. Viem,..to je staré,
ale história sa opakuje, tak ako móda. Premýšľajme, lebo
štrngať kľúčami,.. už nestačí!
bimbo dobry clanok ale nerealny.. prichadza snamenie selmy bez ktoreho ani nepredas ani nekupis...neda sa zit si na statku a mylsiet si ze vsetci okolo ti daju pokoj!!! nedaju!!!
domcek ak budes chciet udrzat bude musiet byt v systeme pod cislom ..ak nie prides na postu a nezaplatis ziadny sek,,ani elektriku ani vodu..nic!!! lebo sa to bude odcitat cez skener z tvojho cipu a konta... inak to nepojde...
ziadny internet banking.. ziadny cash!!! iba cip a konto a prevody cez to... takze ti ostane iba zivot vyhnanca v lese a zber lesnych plodin aby si prezil..
a aj to ta budu nahanat polisi a helikoptery z infra kamerami , co si zac a ci nie si terorista ked sa schovavas a preco nemas cip! moze byt?? bimbo...
toto by mohlo byt jedno z rieseni ako sa dostat k sebestacnosti.
len to treba robit opatrne. ak chce byt clovek sebestacny, musi sa zamerat na vlastnu sebestacnost a nerobit to vo velkom. ak si nieco dopestuje ci dochova, nemal by to predavat vo velkom. najlepsie vobec.
v poslednej dobe, totiz nasu legislativu "obohatilo" viacero zakonov a vyhlasok, ktore tuto formu sebestacnosti obmedzuju. Pri chovani zvierat je treba splnat rozne hygienicke predpisy, ktorych splnenie zavisi skor od odobrenia uradov ako od naplnenia vyhlasky. taketo obmedzenia mozu zajst este dalej v pripade, ze by sa ludia vydali masovo cestou sebestacnosti.
preto sa priklanam k staremu znamemu "co oko nevidi, srdce neboli".
illuminatedBimbo:
ty si asi veľmi mladý, však?? toto všetko bolo za socializmu, až na tie pozemky, ale viem, že na dedine sme si v záhrade vypestovali všetko čo sme potrebovali.
nič nové, len teraz za úžasného kapitalizmu popreté.
illuminatedBimbo:
ty si asi veľmi mladý, však?? toto všetko bolo za socializmu, až na tie pozemky, ale viem, že na dedine sme si v záhrade vypestovali všetko čo sme potrebovali.
nič nové, len teraz za úžasného kapitalizmu popreté.
na ten domcek treba s alternativnymi zdrojmi energie (solarne panely, kotol na biomasu) velky pozemok na pestovanie plodin treba mat slusne nasporene. kde na to obycajny mlady clovek zozenie. jedine uzernickym uverom, s ktorym sa zadlzime na cely zivot. preto tvrdim ze nestaci zmena jednotlivca, ale spolocnosti. samozrejme okrem duchovnej stranky...
Mozem si dovolit takyto clanok lebo z velkej casti viem o com hovorim.Teda aj z vlastnych skusenosti a da sa to dosiahnut! Pritom pracujem v zahranicnej firme kde si vazia moje znalosti a pracu na cca 900-1300 eur/150hod mesacne! Pomimo mam aj sukromne aktivity v cestovnom ruchu a polnohospodarstve kde dohromady zarobim cca 20 tisic eur rocne a tieto prostriedky idu skoro vsetky na udrzanie a rozsirenie sa v tychto aktivitach!Hodnota tychto sukromnych aktivit po desiatich rokoch predstavuje zhruba v dnesnych cenach 300 000 eur v nehnutelnom majetku a to nehovorim o silnom zazemi podpore okolia ktore ztoho aj profituje a ziskanych znalosti!
2 joplins: otazka sice nebyla na me, ale co chcete delat sedet v koute a trepat se... to co ted delate? Bimbo alespon neco dela a tim, ze to ostatnim ukazuje - je jim prikladem, proste to jde, nemusite byt porad zhrbeny a cekat na to co bude, jste paralyzovany strachem.
nie si jediny co takto rozmysla.. no uzivaj si svoje statky kym mozes, zachvilu, ak si to budes chciet nechat tak budes musiet posluchnut a to bezpodmienecne alebo to budes musiet opustit.....
lant..o to nejde ci sa bojim alebo nie..ja tiez stavam dreveny dom zo solarom a studnou...no za chvilu to je tu a co potom?? budes si dalej nahovarat ze sa nebojis...vobec o to nepojde...ale co urobis..chapes???
ggg na mojej dedine sú desiatky voľných domov a pozemkov. Malý trojizbový dom kúpiš i za pol melóna. Ale nie, mladí sa berú do bytov. Je to pohodlné, na dome treba makať od rána do večera, a na to nikto nemá.
Sekať drevo, plieť zeleninu, nosiť v kýbloch vodu, kosiť trávu na seno, opraviť plot, rýľovať, vyčistiť latrínu, prehádzať kompost, postarať sa o stromy, nakŕmiť ráno o piatej zverinec, pozametať dvor, napnúť plot, vymeniť krokvy na streche? To nieje inn... Lenivosť a pohodlnosť ľudstvo zabije...
Kiežby nás, navrátilcov na dedinu túžiacich po skutočnej hodnotebolo viac.
2 joplins: Myslim, ze se jim na to vsichni vykaslou, cele jejich NWO pujde do kytek, i kdyz ted vetsina neveri - alespon o tom maji lide povedomi. Chvili tu jejich NWO bude ale pak prijde zlom, vsechno pujde rychle. A to co tu ted delame - premyslime co pak, to bude nase alternativa, ktere se vetsina chytne. Ctu si ruzna fora, prispevky a komentare hlavne US, GB, CZ a SK a je citit velka zmena, lidem to pomalu dochazi, s tim jak budou delat dalsi a dalsi omezeni svobod, sami se tim uskrti, protoze je nebude nikdo poslouchat. Proto se niceho nebojte, clovek ktery se boji - nehleda alternativy, ceka az mu kdo ostatni ukaze za alternativu a proto jsme tam kde jsme, oni nam davali na vyber z jejich moznosti.
lenlen:
Ak rozbiehas nieco je to znamenie ze Sam chces rozhodovat o sebe a mas moc ucinit prvy krok.
Ja som zacal prakticky len ztoho co som zarobil po brigadach a v zamestnani a len nahodou som sa podujal k veciam ktore som nepoznal alebo som nimi opovrhoval,
Neprislo mi moc idealne prenajimat svoje vlastne priestory ale bola taka moznost v regione v cestovnom ruchu tak som to podstupil a oplatilo sa to!Teraz to moc nevynasa je kriza ale dlhy nemam ziadne!Vystihol som dobre roky!
Do polnohospodarstva sa mi tiez nechcelo "makat na poli az ma hruza obchadzala" ked si mozem lacno nakupit v hypermarkete!
Momentalne stejne este poriadne nic nepredavam , pripravujem sa na dalsiu sezonu a sledujem ceny komodit a som prekvapeny ako ceny letia hore!
Jedno je iste hladom nezomriem :}
Investujem do pola 2 tisic eur a vyberem 8-9 tisic eur ,este minus naklady za brigadnikov tak aj 3 tisic staci.
Ale stejne viac studujem ako sa narobim.
Sam sa stale este len ucim!
Prečo mi to do čerta všetci hovoria? :-DDD... Ale priznávam, všetci majú pravdu :-), už som rozmýšľal báger zavolať a zrovnať zo zemou...prerábka je náročná a nikdy to nebude nové a dokonalé, no genius loci domu je silný... Bojujem.
iluminated bimbo.. ako sim uz napisal ,nie si sam co takto rozmysla. kazdy skym sa rozpravam a vysvetlim mu co za system prichadza na tuto zem mi povie to iste.. ja mam zahradku u babky, tam si nasadim, kupim si byka a budem chovat a mozem sa na nich zvysoka...
no bohuzail to takto nebude!!uzivaj si pokial sa to da..no zachvilu ked budes chciet byt samostatny tak ti to zakazu. kazdeho takto rozmylsajuceho ako sity zatazia danami a zakazmi. hygienickymi predpismi ...myslis ,ze mozes bojovat s monsantom??? ci korporaciami ktore chcu mat na vsetko monopol??
bez znamenia ani nekupis ani nepredas!!!nezabudaj bimbo....
ty budes tikat za chvilu aj s blekmetalovymikamosmi v rade na cip do dlhovlasej makovice!!! lebo v tesku maju lacne cervene co pijete s blekmetalovimy kamosmi... tik tak...
tak uz mam toho dost, joplins pal do <->, takych ako ty neznasam, sam nie je ochotny pohnut ani prstom lebo vsetko je podla neho zbytocne a este zhadzujes tych, ktori sa snazia nieco vo svojom zivote zmenit
Joblins
Tá paranoja je u teba veľká. Bimbo ak som dobre čítal tak aj predáva, v tom má veľké +, ale to môže štát ovplyvniť. Ale ľudia so záhradami pre svoju potreby, nik im nemôže zakázať pestovať a chovať ani NWO ani štát.
Ako som napisal dolezita je osobna nezavislost a sloboda ak chceme byt sami sebou potrebujeme si sami zabezpecit zakladne zdroje potrebne na to aby aby nas nemohol nikto nijak obmedzovat alebo okradat s minimalnou mzdou a hypotekou na krku!
V tomto duchu treba ostatnym ludom ukazat moznosti a rozne riesenia univerzalnej slobodnej cesty!
A budeme sledovat ako sa dnesny system bude postupne rozpadat a bude stracat oporu v ludoch ktory uz nebudu na nom zavisli!
Postaviť sa z lenivej prdele, prestať nakladať a sťažovať sa a začať pracovať. Na začiatku máme približne rovnakú možnosť - a až vekom zisťujeme na rovesníkoch kto ju zahodil, kto sa na ňu vykašľal a kto čaká s natrčenou rukou a prosí: "daj".
madness. tak paranoja??? myslis ze ti to nemozu zakazat...pcestuduj si kodex alementarius... snahy globalnych elit ovlada vsetko aj tvojho mozgu su neskutocne...ak si myslis ,ze na to nemaju tak sa nechaj prekvapit...
joplins, Codex Alimentarius ( pokiaľ sa bavíme o tom, ktorý vznikol v cca 60 rokoch ) je v 90 % dobrá vec. Pracoval som v potravinárstve a farmácii, teraz už len externe, no všetky veci sa tam dostali z praxe od ľudí, ktorí na danej veci pracovali ( oblast hygieny, označovania potravín, skladovania, označovania reziduí pesticídov, veterinárnych liečív, inšpekcie potravín a certifikačného systému dovozu a vývozu, metód analýz a vzorkovania, posudzovania potravinových aditív, kontaminantov, polutantov...)
Codex Alimentarius je ten, ktorý vraví že to a to "éčko" nesmie byť v detskej strave, tá a tá GM potravina sa nesmie používať, ktorý pesticíd nesmieme používať lebo je karcinogénny atď. Ale nám, pestovateľom pre vlastnú potrebu nikdy nič nezakazoval a ani nebude.
A ako vravíte, treba si prečítať CodexAlimentarius ( má niekoľko desiatok tisíc strán ) ALE ( !!! ) neberte ho ako príkaz, Codex je nezáväzný dokument. A pokiaľ ho člobvek hodnotí, musí poznať i iné normy ( národné, EU, REACH, GLP a podobne ) Pokiaľ hodnotí dakto Codex bez súvislostí, hodnotí ho veľmi zle a zavádza, vo všetkej úcte k jeho čitateľom. Ani ja som ho nevidel celý, pretože to niej v ľudských silách...a na nete sú len jeho útržky, ktoré sú samostane zavádzajúce.
Apropos, Codex alimentarius je vo veľa veciach ( najmä kvality potravín, kontroly ) miernejší než naše československé normy, takže tam kde sa ho držia ( dobrovoľne ako nezáväzného dokumentu sú mu veľmi radi. No sem sa s ich produktami často nedostanú, a to je dobre...
dr hujer. mate pravdu v tom co codex je no neviem ci sa Vam dostalo do usi akto ho ovlada a pomaly pozmenuje a kam to smeruje... myslite ,ze elity ktore chcu ovladat svet si nechaju ujst taku prilezitost a pozmenit nebadane codex, ci drzat v ruke celu regulaciu potravin???
Článok na spomínanom blogu som čítal, zabávali sme sa na tomto texte s veterinármi už pred 3 rokmi. Zopár malín:
·Bude pravdepodobne trestné podávať akékoľvek odborné rady týkajúce sa výživy.
Nebude.
·Všetky zvieratá určené k potrave musia byť ošetrené účinnými antibiotikami a exogénnymi rastovými hormónmi.
Nemusia
·Použitie rastových hormónov a antibiotík bude povinné u živého dobytka, vtákov a vodných živočíchov určených ku konzumácii človekom.
Nebude, antibiotiká a hormóny sa postupne zakazujú.
·Povinným bude celosvetové zavedenie neoznačených a smrteľných GMO (geneticky modifikovaných organizmov) v semenách, zvieratách, vtákoch a rastlinách.
Nebude
·Všetky potraviny (vrátane organických) majú byť ožarované...
V Československu sa sadivo obilnín ožaruje gama žiarením myslím že od 70 rokov. Myslím, že sa od toho upustilo, návrat k spomenutej technológii je možný.
Všetky živiny (napr. vitamíny A, B, C, D, zinok a magnézium) s pozitívnym zdravotným dopadom na telo budú v platnom Kódexe v účinných dávkach zakázané a zredukované na objem zdraviu zanedbateľný...
V potravinách ich nikto nezakáže.
Zvyšných 10% kódexu je podľa odborníkov u nás na SK veľmi zlých, bludných a katastrofálne nedomyslených ( to je tá časť ovplyvnená nadnárodnými spoločnosťami ) Vplyv týchto 10% kódexu vidíte na tlstých a hnusných amíkoch a ich neplodných ženách a tupých deťoch. No to je už na nich, majú svoju hlavu, síce tupú :-) ale vzoprieť sa môžu. No týmto smerom sa dobrovoľne otáča i časť populácie v EU.
dr hujer. takze to vypada ze maju z codexom alimentarius len dobre umysly a staraju sa len o nase blaho... a o to aby sme boli zdravy a dlho zili na zemi...
ti ludia, hovorim Vam , su chori a nevahaju zneuzit hocico.. aurcite ked nieco zneuziju aotravia tak to hned nezavesia na markizu...nie..
na kazdom splochu pravdy trochu..
dr hujer.
a okrem ineho, beriem co hovorite, a vidim ,ze mate prehlad, no nemusite vediet vsetko...ja som sa uz rozpraval aj s bankarom ktory ma nadupane znalosti ohladom financii ...no ziadnu sajnu o rotschildovej bankarskej dinastii a ich tahoch na svetovych trhoch atd atd...ani sajn...
Ja neviem, čo oni chcú. A samozrejme neviem a nikdy nebudem vedieť všetko. No 90% kódexu je OK, zvyšných 10% katastrofa. No stačí jedno percento zla v kódexe a môže zahubiť celú populáciu, TO JE FAKT ktorý beriem a na ktorý sa pravdepodobne v konšpiračných článkoch o kódexe poukazuje. A majú pravdu. Veľa vecí tam dostali lobisti z farmácie a potravinárstva s vidinou zisku, čo je zlé a nesprávne.
Je len na ľuďoch u nás v potravinárstve, či sa dajú zmanipulovať a zapracujú podobné pravidlá do našich noriem ( kódex nieje pre nás zaväzný ) Pokiaľ tam tieto americké bludy dostanú budeme "zdraví ako amíci".
Inak desí ma, ako sa na fórach preberá kódex, ktorý sa nás v podstate netýka a nikto neovláda základné normy slovenského potravinárstva a farmakológie/farmácie.
DrHujer
citát:"ggg na mojej dedine sú desiatky voľných domov a pozemkov. Malý trojizbový dom kúpiš i za pol melóna. Ale nie, mladí sa berú do bytov. Je to pohodlné, na dome treba makať od rána do večera, a na to nikto nemá.
Sekať drevo, plieť zeleninu, nosiť v kýbloch vodu, kosiť trávu na seno, opraviť plot, rýľovať, vyčistiť latrínu, prehádzať kompost, postarať sa o stromy, nakŕmiť ráno o piatej zverinec, pozametať dvor, napnúť plot, vymeniť krokvy na streche? To nieje inn... Lenivosť a pohodlnosť ľudstvo zabije...
Kiežby nás, navrátilcov na dedinu túžiacich po skutočnej hodnotebolo viac."
Nemáš pravdu ! Kto povedal že na dedinu si nemôžme doniesť automatizáciu ?!!!??!!
Zo starej škodovky alebo trabanta sa dá vyrobiť malý traktorýk. Včera mi do schránky prišla ponuka malých traktorov a jeden stál 10 000 Eur :o a môj známi prerábal zo škodovky traktoríky za 10 000 SK :DDDD To je výhra a ľudia týmto to len začína. Za 50 Eur sa dá kúpiť čerpadlo s výtlakom 7 metrom z bohom DrHUjer a jeho nosenie vody :DDDD. PS: Spínacie hodiny stoja 7 EUR zbohom skoré ranné vstávanie :DDD bože veď tak lacno sa dá na takej farme automatizovať že za pár peňazí máte vlastnú ekonomiku na ktorej nemusíte pracopvať Nazval by som to Kiysakiho pasívny príjem potravín :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Je to od tých "odborníkov! pekné , že budú znižovať antibiotiká a rastové hormony prasatám. Všetko , čo uberú ale musia niekde pridať.A už aj pridali tým druhým prasatám -gojom na očkovaniach.Každý sa môže informovať u svojho "lekára."
EK, súhlasím, zautomatizovať sa dá, len treba pohnúť rozumom. Veľa ľudí si to ale nezautomatizuje, lebo sa im nechce, alebo nevie. Vyrobiť traktor? Kto, tí mladí dvadsaťroční manažéri? :-) Domy sú voľné, prečo tam nejdú?
DrHujer
citát:"Vyrobiť traktor? Kto, tí mladí dvadsaťroční manažéri? :-)"
Nie vyrobiť ale prerobiť z vrakov :D. Dosť je ľudí čo to dokážu.
PS: Každý kto si dal zošrotovať auto za šrotovné mal na výber!
1. Nadávať na kiyosakiho aký je to klamár a podvodník a uveriť štátu že je výhodné zošrotovať vlastné auto aby vám štát mohol dať úľavu ak si na splátky kúpite nové a tým sa zadĺžite a vrhnete do otroctva !
2. Našporiť si ubohých 10 000= jedna výplata nájsť zručného mechanika ktorý sa tým zaoberá a zo svojho vraku si dať prestavať malý traktorýk ktorý vám zabezpečí rajskú slobodu=úroda bez práce iba za pár litrov benzínu a drobnej práce.(V minulosti smemuseli otrokárčiť do zodrania aby sme mali akú takú úrodu) 99 percent ľudí sa živilo poľnohospodárstvom dnes keď vám hektár pôdy zorie malý traktorýk za pár litrov benzínu nikto sa tým neživý :DDDDD Ja si neviem predstaviť že prídem do 15.storočia na malom traktorýku a začnem si tam orať asi by si všetci mysleli že som BOH :DDDDDDD
Vatikán vydal mnoho ediktů odsuzujících zednáře: papež Klement XII v roce
1738, papež Benedict XIV v roce 1751, papež Pius VII v roce 1821, papež Lev XII v roce
1825, papež Pius VIII v roce 1829, papež Řehoř XVI v roce 1832, papež Pius IX v roce 1846
a 1873 a papež Lev XIII v roce 1884 a 1892. Papež Lev XXIII řekl, že cílem zednářství je
"zničit celý náboženský, politický a sociální řád založený na křesťanských institucích a
založení státního zřízení založeného na čistém naturalismu." Do roku 1974 římsko-katolická
církev zakazovala svým členům být zednáři a 21. Března 1981 Vatikán varoval, že "všichni
římští katolíci, kteří patří k nějaké zednářské lóži, riskují, že budou exkomunikováni."
V roce 1784 a opět v roce 1845 bavorská vláda prohlásila zednářství za nebezpečí pro stát.
Roku 1814 vláda regenta Milána a benátský guvernér vyjadřovali stejné pocity. Portugalský
král Jan VI. Vydal v roce 1816, a podruhé roku 1824, zákaz činnosti tohoto bratrstva. V
Rusku roku 1820 Alexandr I. Tento řád zakázal.
Mnoho spisovatelů na konci 19. Století, jako například arcibiskup Meurin a Dr. Bataille,
tvrdilo, že zednářství je jen krycí organizací uctívačů satana, kteří se vyskytovali ve vyšších
stupních zasvěcení a pro běžné členy byli utajeni.
Vysoce postavení zednáři věří, že Lucifer nikdy nespadl na zem a že je skutečným Bohem a
Jehovovovi dali jméno "Adonay", tvrdíce, že je zlým bohem, protože nutí lidi, aby se
podřídili jeho represivnímu diktátu. Zednářské knihy, dávané vybraným členům 32. a 33.
stupně, říkají, že Ježíš byl podvodník a že pravým Bohem je Lucifer. Zednáři mají svůj vlastní
luciferský kalendář. Zatímco náš kalendář začíná narozením Ježíše Krista a za letopočtem se
uvádějí zkratky př. Kr. a po Kr., oni počítají roky s příponou A.L., což znamená Anno Lucis,
česky "rok světla".
V knize Morals and Dogma, Pike napsal: "Každá zednářská lóže je náboženský chrám a jeho
učením jsou náboženské příkazy. Zednářství, stejně jako všechna náboženství, všechna
mystéria, Hermetismus a alchymie, ukrývá svá tajemství před všemi s výjimkou Adeptů a
mudrců, nebo vyvolených, a používá falešná vysvětlení a nesprávné interpretace svých
symbolů, aby nežádoucí osoby uvedlo v omyl. zakrylo Pravdu, kterou nazývá Světlem.
Pravda musí zůstat utajena a masy musí mít takové učení, které je úměrné jejich
nedokonalému rozumu." Napsal, že "každá lidská představa Boha musí být úměrná jeho
vzdělání a duševním silám a morální úrovni. Bůh je, jak si ho člověk vymyslel, odrazem
samotného člověka." Následující tvrzení redukuje zednářskou filozofii do jednoduchého
předpokladu. Pike píše: "Kabalisté říkají, že pravé jméno Satana je obrácený Jahve; protože
Satan není černý bůh. Lucifer je Nositel Světla! Je nesmysl dávat takové jméno Duchu
Temnoty! Lucifer je Syn Jitra! Je to ten, kdo přináší Světlo. O tom nepochybujte!" Myslím, že
tyto pasáže jsou pádnými argumenty pro tvrzení, o antikřesťanské povaze zednářů. Zdá se, že
jejich role v dějinách je působit jako zřeďující faktor, zmenšující vliv křesťanství
prostřednictvím hlásání tolerance a politicky pracovat směrem k dosažení cílů, určených
Ilumináty. Aby skryli své podvratné aktivity, začali se nejvyšší členové Řádu maskovat jako
humanisté a filantropové.
"Davu musíme říci toto: 'Uctíváme Boha, ale je to Bůh uctívaný bez
předsudků.' Avšak vám, Suverénním velkým generálním inspektorům (zednářům 33. stupně)
říkáme, že Bratrům 32., 31. a 30. stupně můžete opakovat toto: 'Zednářské náboženství by
mělo být všemi z nás, kteří jsou zasvěceni do vyšších stupňů, udržováno v čistotě Luciferské
doktríny.'"
Dále řekl: "Pokud Lucifer není Bůh, je jím Adonay (nebo Adonai, hebrejské slovo pro "Pána",
které odkazuje na slovo "Jehova", označení Boha Izraele, jehož používání se vyhýbali), jehož
činy dokazují jeho krutost, věrolomnost a nenávist k člověku, barbarství a odpor k vědě,
kterého jeho kněží pomlouvají? Ano, Lucifer je Bůh a Adonay je bohužel také Bůh. Podle
věčného zákona není světla bez stínu, krásy bez ošklivosti, bílé bez černé, proto Absolutno
může existovat pouze jako dva Bohové: temnota je nutná jako pozadí pro světlo, jako je
podstavec nutný pro sochu a brzda pro lokomotivu."
"Doktrína Satanismu je hereze a pravé a čisté filozofické náboženství je víra v Lucifera, který
je na stejné úrovni jako Adonay; ale Lucifer, Bůh Světla a Bůh Dobra bojuje za lidstvo proti
Adonayovi, Bohu temnoty a zla."
V době 3. zednářského kongresu ve Frankfurtu roku 1786 měli Ilumináti pod
kontrolou doslova všechny zednářské lóže a na tomto kongresu byly formulovány následující
cíle:
1) Panteismus pro vyšší stupně, ateismus pro nižší stupně a populaci.
2) Komunismus zboží, žen a věcí veřejného zájmu.
3) Zničení církve a všech forem křesťanství a odstranění všech existujících světských vlád a
vytvoření univerzální republiky, v níž by vládly utopické myšlenky úplného osvobození od
existujících sociálních, morálních a náboženských omezení, absolutní rovnost a společenské
bratrství.
"Oklamaní lidé" musíte pochopit, že zde existuje spiknutí ve prospěch despotismu a proti
svobodě, ve prospěch neschopnosti proti talentu, ve prospěch neřesti proti ctnosti nebo
nevědomosti proti světlu!. Každý druh hříchu, který souží zemi, každá nedovařená myšlenka,
každý zvrácený vynález se hodí do doktriny Iluminátů. Cílem je celosvětové panství."
Ilumináti vytvořili takové situace, aby mezi lidi zaseli sváry. Například Vévoda z Orleánsu
nařídil svým agentům, aby skoupili tolik obilí, kolik mohli, potom lidi nechali uvěřit, že král
záměrně způsobil nedostatek, aby lidé hladověli. Spoluspiklenci ve vládě pomohli vytvořit
prudký vzestup inflace. Tak byli lidé manipulováni, aby se obrátili proti králi, jehož vláda
podporovala střední třídu. Monarche měla být zničena a střední třída utiskována. Bůh měl být
nahrazen iluminátským náboženstvím rozumu, které se opíralo o myšlenku, že "lidská mysl
vyřeší lidské problémy."
V roce 1829 Ilumináti uspořádali tajné zasedání v New Yorku
Přítomným bylo sděleno, že bylo rozvinuto mezinárodní podvratné hnutí podle linie principů Iluminátů,
které mělo být použito k podněcování budoucích válek. Členy tohoto hnutí nazývali
"komunisty". Toto hnutí mělo být použito k učinění myšlenky jednosvětové vlády
přitažlivější působením chaosu ve světě prostřednictvím válek a revolucí, aby Ilumináti mohli
nastolit pořádek podle svých představ.
V dopise s datem 15. srpna 1871 Pike Mazzinimu píše: "Pustíme z řetězu nihilisty a
ateisty a vyprovokujeme strašnou sociální katastrofu, která v celé své hrůze ukáže národům
účinky absolutního ateismu, původ divošství a nejkrvavější vřavy. Potom se občané budou
všude bránit proti menšině revolucionářů, vyhladí tyto ničitele civilizace a většina, zbavená
iluzí o křesťanství, bude v ten moment bez duchovního vedení, avšak prahnoucí po nějakém
ideálu, ale bez znalosti, kde získat předmět uctívání, přijme čisté světlo, prostřednictvím
univerzální manifestace, která bude výsledkem všeobecného reakčního hnutí, jež vyplyne z
destrukce křesťanství a ateismu, obě ideologie poraženy a vyhlazeny současně."
Další část tohoto dopisu, která byla objevena v roce 1949, graficky znázorňuje plány na tři
světové války a minimálně dvě revoluce. První světová válka měla umožnit komunistickým
ateistům zničit carskou vládu v Rusku. Tohoto cíle bylo dosaženo. Druhá světová válka měla
být vyprovokována popichováním Velké Británie proti Německu za účelem zničení nacismu a
na podporu sionismu, aby mohl být vytvořen stát Izrael. Také tohoto cíle bylo dosaženo. Po
této válce měl být komunismus již tak silný, že mělo dojít ke svržení slabších vlád. V roce
1945 na Postupimské konferenci mezi Trumanem, Churchillem a Stalinem byl Rusku dán
pořádný kus Evropy, což také napomohlo tomu, že komunisté zaplavili Čínu. Plán také volal
po Třetí světové válce, která má být vznícena podnícením výboje mezi sionisty (Izrael) a
Araby, kteří se zničí navzájem a zbytek světa přivedou do konečného konfliktu. Tento
konflikt bude naplánován tak, aby způsobil úplný společenský, politický a ekonomický chaos,
z něhož vzejde světová vláda, kontrolovaná Ilumináty.
DrHujer
To je jasné gratulujem! V podstate to ľuďom už začína dochádzať že na dedine je raj. Či už sú to náklady na prežitie alebo kriminalita. Každý kto videl END GAME od Alexa Jonesa vie že plán elít je ľudí napchať do Super-velko-miest a užívať si vidiek iba pre seba. V podstate bude bránené zákonom sa pohybovať mimo mesta ale to je dúfam velmi vzdialená budúcnosť zámienok si už nájdu milión pecto.
Vsetko pekne ale nerealne.. pokial budeme zit v civilizacii vzdy budeme zavysli na systeme.. Jasne mozeme si postavit solarne elektrarne, mozeme si pestovat vlastne ovocie a zeleninu.. a mozeme robyt vela veci.. a budeme mat pocit ze nas to roby nezavyslymi..Problem je ze nebudeme.. Preco? no lebo zijeme v civilizacii.. skratka stat alebo nejaka vrchna moc si uz vymysli sposob ako z nas vytiahnut peniaze.. a ako nas uvrhnut do dalsieho otroctva .. ci uz vo forme vyssich dani, alebo rovno zdanenie pouzivania solarnych clankov podobne ako cestna dan.. Skratka uplna nezavyslost nie je mozna pokial zijeme v tomto systeme! zmena je vsak nevyhnutna a pride iba ak kriza bude uz neznesitelna.. podobne ako sa to stalo pred 2 svetovou vojnou..Az potom budeme mat reset.. a budeme moct robyt veci odznovu a inak.. Presne ako Hitlerovske nemecko.. To co sa musi zmenit je prave system a zmenit ho mozeme iba my! Ale usilovanim o samostatnost je to ako hadzat hrach na stenu! Problem je ze je privela ludi zavyslych na tomto systeme! A skor to vidim na krach systemu a totalnej krize a az potom pride moznost urobyt vytuzenu zmenu! Zatial vsak budeme musiet dohrat tuto nechutnu hru co ma nefer pravidla a v ktorej sa diktuje ako clovek ma zit este tvrdsim sposobom ako v komunizme.. Kdezto v komunizme mal aspom clovek pocit spolupatricnosti.. Tento system kasle na jednotlivca.. a riadne.. Lenze ked je mu jednotlivec lahostajny,.. tak potom aj cela spolocnost! Otazka znie naco podporovat takyto vrcholne neprakticky system???!!!
V dopise s datem 15. srpna 1871 Pike Mazzinimu píše: "Pustíme z řetězu nihilisty a
ateisty a vyprovokujeme strašnou sociální katastrofu, která v celé své hrůze ukáže národům
účinky absolutního ateismu, původ divošství a nejkrvavější vřavy. Potom se občané budou
všude bránit proti menšině revolucionářů, vyhladí tyto ničitele civilizace a většina, zbavená
iluzí o křesťanství, bude v ten moment bez duchovního vedení, avšak prahnoucí po nějakém
ideálu, ale bez znalosti, kde získat předmět uctívání, přijme čisté světlo, prostřednictvím
univerzální manifestace, která bude výsledkem všeobecného reakčního hnutí, jež vyplyne z
destrukce křesťanství a ateismu, obě ideologie poraženy a vyhlazeny současně."
Další část tohoto dopisu, která byla objevena v roce 1949, graficky znázorňuje plány na tři
světové války a minimálně dvě revoluce. První světová válka měla umožnit komunistickým
ateistům zničit carskou vládu v Rusku. Tohoto cíle bylo dosaženo. Druhá světová válka měla
být vyprovokována popichováním Velké Británie proti Německu za účelem zničení nacismu a
na podporu sionismu, aby mohl být vytvořen stát Izrael. Také tohoto cíle bylo dosaženo. Po
této válce měl být komunismus již tak silný, že mělo dojít ke svržení slabších vlád. V roce
1945 na Postupimské konferenci mezi Trumanem, Churchillem a Stalinem byl Rusku dán
pořádný kus Evropy, což také napomohlo tomu, že komunisté zaplavili Čínu. Plán také volal
po Třetí světové válce, která má být vznícena podnícením výboje mezi sionisty (Izrael) a
Araby, kteří se zničí navzájem a zbytek světa přivedou do konečného konfliktu. Tento
konflikt bude naplánován tak, aby způsobil úplný společenský, politický a ekonomický chaos,
z něhož vzejde světová vláda, kontrolovaná Ilumináty.
Blabol ktorý len konštatuje, čo už dávno vie väčšina mysliacich cca 10 % populácie
Ostatným to vedieť ani netreba keď nemajú svojprávný mozog...ak ho vôbec má aj tú prítomná 10 % ...
Od nepameti ludia zili v komunitach pretoze my ludia, proste tak chceme zit. Je to v nas zakodovane je to nasa prirodzenost, zit v komunitach. Civilizacia je pokus o posunutie komunit na vyssi stupen. Vytvaranie zavyslosti je prirodzena vec v takom systeme. Vlastne je to podmienka na fungovanie systemu. Presne tak funguje priroda a aj nase tela. Kazdy organ je zavysli na druhom a ak jeden prestane fungovat, cely system sa zruti a zahynie. Spolocnost by mala byt postavena na podobnych principoch, vziat si za priklad z toho co uz funguje cele eony. Avsak clovek uplne ignoruje tieto principy a sucastna kriza je toho prikladom. Problem je ze system v ktorom zijeme je postaveny na principe rakoviny kde jeden chce zit na ukor ostatnych, druhy to vidi, a chce to iste.. a tak dalej.. az nakoniec system zlyha.. Alebo pre priklad si predstavte, mozog by si dal podmienku ze za kazdy impuls pre srdce chce o 25percent viac krvi..Je to absurdne ale takto dnes funguje nas system.. Totizto System v ktorom zijeme je ako nemoc co sa neda vyliecit. Riesenie preto vidim v zmene systemu z neprirodzeneho, choreho, k prirodzenemu zdravemu. Mame na to Know How, mame na to vsetko co potrebujeme. Avsak vytvaranie nezavyslosti na urovni jednotlivca je neprirodzene a navyse nerealne ak teda vobec chceme civilizaciu.. A uprimne povedane nie je dvovod preco by sme ju nechceli, ved az doteraz nam priniesla vela dobreho! Iked sme museli prejst tazkostami. Ale to je evolucia..Ked tak vnimam toto cele tak sa my v mysli vynara jedina veta:"MY LUDIA MAME NA VIAC!" A preto verim ze ludstvo nakoniec dojde k rozumu a dame veci do poriadku!
EK ďakujem za povzbudenie. Teraz mi písal sused a pozval na kus reči a posedenie. Neuveriteľne slobodný a neskazený človek. Ani sa nečudujem, že táto slobodná a samostatná nátura dakomu ( NWO ) vadí a snaží sa ju vyhubiť.
Cieľ globálnej Elity je odhalený. Veľa ľudí je potrebné zredukovať. Takže naše kuchyne a obchody s potravinami sú dve najnebezpečnejšie miesta. Ak sa prechádzate po obchode a pozeráte ktorý výrobok čo obsahuje tak zistíte, že je to chémia na chémii. Jeden z pravdepodobných sloganov Elity je (o. i.) aj pomaly, ale iste. Pokiaľ by sa náhodou neosvedčil, tak potom to bude rýchlym šokom. http://www.g-vision.sk/behind/tajomstvo-elity-odhalene/
EU schválila další typy modifikované kukuřice
Celkem 22 typů genetických modifikací kukuřice je od středy 28. července schváleno v rámci EU pro dovoz a zpracování. http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/z-evropske-unie/eu-schvalila-dalsi-typy-modifikovane-kukurice/
sxg, schvalovanie gmo som sledoval. Na dolezite nebolo po tom ani stopy. Samé USA kódexy, ktoré sa nás netýkajú, ale direktíva EU týkajúce sa potravinovej bezpečnosti nepoznámkoval okrem Ministerstva pôdohospodárstva a Ministerstva životného prostredia ani jeden občan SR!!! Hanba!
"Vláda SR udrží vysokú angažovanosť ozbrojených síl v operáciách medzinárodného krízového manažmentu pod vedením medzinárodných organizácií a pri tvorbe síl vysokej pripravenos...ti NATO a EÚ. Svoje úsilie bude v súlade s prioritami zahraničnej a obrannej politiky Slovenskej republiky koncentrovať na pôsobenie v menšom počte operácií nasadzovaním kompaktných kontingentov budovaných na základe organických jednotiek. Prehodnotí mieru zapojenia Ozbrojených síl SR do operácií medzinárodného krízového manažmentu s cieľom ďalšieho posilnenia ich príspevku do operácie ISAF v Afganistane v súlade so stratégiou medzinárodného spoločenstva postupného odovzdávania zodpovednosti afganským inštitúciám. " http://nd03.jxs.cz/580/715/349d569991_67380039_o2.jpg
2 Stewe02: V nezavisle komunite by jste mel daleko vetsi svobodu, ale taky vetsi zodpovednost za sebe. System kolem nas jde smerem k centralizaci, to vidi kazdy.
Kdyz jste napsal o chorobnosti nezavislosti jednotlivce. Podivejte se na organizmus, kazda bunka ma vlastni DNA - vlastni navod jak co delat, vlastni hlava bunky. Bunka neposloucha sveho souseda, nejakou centralni bunku, ma za sebe zodpovednost/je v ramci moznosti organizmu svobodna, nepotrebuje pravidla, protoze vi, co ma delat. A sem se potrebujeme dostat. Kazdy vi co ma delat, i kdyz ted tvrdi neco jineho, vyuzivame uplny zlomek toho co, clovek dokaze, vim o cem mluvim, protoze to vidim na sobe.
To prirovnanie spoločnosti-systému k organizmu a bunkám (jedinci) sa mi veľmi páči. Píšete, že každá bunka je v rámci možnosti pánom sama sebe a vie čo má robiť. Súhlas, veď inak by ohrozila aj sama seba. Ak by jedinec v spoločnosti začal ísť proti systému, alebo bunka v organizme degenerovať, treba to jednoznačne ožiariť, vyrezať, eliminovať od celku. Nestojíme o rakovinu spoločnosti, či organizmu...
Nase spolecnost ale nefunguje jako organizmus, je autoritativni a zalozena na soupereni jedincu. Ten kdo je v hierarchii vys tak vyhrava, i kdyz cela spolecnost jako celek prohrava. To jen k tomu, kdyby nekoho napadlo odstranovat jedince jsouci proti soucasnemu systemu.
"Ak by jedinec v spoločnosti začal ísť proti systému, alebo bunka v organizme degenerovať, treba to jednoznačne ožiariť, vyrezať, eliminovať od celku. Nestojíme o rakovinu spoločnosti, či organizmu..."
Clovek vidici vetsi obraz toho ceho je soucasti by proti sve spolecnosti nesel, protoze by ohrozoval i sam sebe. A to jste napsal. Vubec bych do toho represe netahal, protoze takovy clovek potrebuje pomoct, ne mu ublizovat.
takto viedla cesta z pekla vsednych dni kym neskoncila aj ona,na piedestali mamony.
Zetka umožnila dedine priblížiť sa mestu
Vladimír Jancura | 31. júla 2010 9:57
Ak sa spomenie slovo "akcia" v spojitosti s minulým režimom, ide spravidla o perzekúcie politicky nespoľahlivých a o rôzne štátnobezpečnostné opatrenia. Stačí uviesť Akciu B, Akciu K či Akciu P. Samé nočné mory. Na Akciu Z však spomínajú ľudia - a najmä príslušníci staršej generácie z vidieka - väčšinou v dobrom. Ináč by ju sotva nazvali takou milou zdrobneninou - zetka.
Akcia Z nadväzovala na tradíciu povojnových dobrovoľníckych brigád.
Autor: Archív
"Najmä v menších a odľahlejších obciach spomínajú starší ľudia na zetku s istou nostalgiou," potvrdzuje sociológ vidieka Ľubomír Falťan zo Slovenskej akadémie vied. V poslednom čase sa venuje výskumu obcí v okolí Žiliny, Veľkého Krtíša, Poltára i Lučenca.
"V rozpore s niektorými zaužívanými názormi tvrdia, že do spoločných brigád v rámci Akcie Z ich nikto nenútil," pokračuje Falťan, "a že dobrovoľne a bezplatne budovali to, čo vtedy obec aj oni sami naliehavo potrebovali. Teraz sa im však ich dielo postupne odcudzuje. Upozorňujú, že mnohé objekty, ktoré sa sprivatizovali alebo dali do prenájmu, prestali slúžiť pôvodnému účelu, ba dokonca sú opustené."
Je to však tak málo prebádaný problém, že bez krátkeho historického exkurzu sa tu nezaobídeme.
Všetko sa muselo naplánovať
Dnes už ťažko presne zistiť, kedy vlastne vznikla Akcia Z. S určitosťou sa dá len predpokladať, že nadväzovala na bezplatné dobrovoľné brigády pri obnove vojnou zničeného hospodárstva.
V obecných kronikách možno nájsť prvé záznamy o tom, že dedina si niečo postavila v Akcii Z, od roku 1958. "Na voľnom pozemku oproti škole sa začalo s novostavbou budovy pre MNV a požiarnej zbrojnice v rámci Akcie Z, teda svojpomocne," približuje kronikár Hornej Krupej (okres Trnava). "Stavebný materiál, ako aj mzdy odborných pracovných síl platil Okresný národný výbor, ostatné práce vykonávali občania brigádnicky, teda bezplatne."
"Z" v tomto prípade bolo začiatočným písmenom slova "zveľaďovanie". Lebo často išlo naozaj o skrášľovanie obce. Mnohí si však Zetku vykladali aj ako Akciu Zadarmo.
V roku 1959 vyšlo vládne nariadenie a o rok neskôr vyhláška ministerstva financií, ktoré sa pokúsili "pohyb zdola zregulovať zhora", najmä zapasovať ho do vtedajšieho systému takzvaných dodávateľsko-odberateľských vzťahov.
Akcia Z v minulosti a jej podoby v súčasnosti
Kultúrny dom bol typickou stavbou v Akcii Z. V Mníšku nad Hnilcom, ktorý nemal vtedy ani dvetisíc obyvateľov, si v roku 1967 postavili tento palác. Potom však obec zaradili medzi nestrediskové obce so zákazom stavať. Dnes je v budove obecný úrad, reštaurácia, pošta a ďalšie organizácie.
V Nitrianskom Pravne, časť Solka, sa akoby zastavil čas. Akcia Z tam naďalej existuje, aj keď v novej podobe. Skupina mužov tak označuje svoje aktivity vo voľnom čase. Vlani svojpomocne postavili toto basketbalové ihrisko. Financie na materiál však nedostali od štátu, ale od dvoch sponzorov, ktorí tam niekoľko brigádnických hodín odpracovali s ostatnými.
Dnes si svojpomocne dokážu postaviť ľudia na dedine leda kostol. V Hričovskom Podhradí ho postavili v roku 2003 chlapi z dediny a nie stavebná firma. ,,Všetci sme pomáhali, ako mohli: ženy varili, muži pracovali," hovorí starostka Jarmila Dobroňová.
"Netreba zabúdať, že v tom čase bolo všetko plánované, darmo ste mali peniaze na výstavbu, boli vám nanič, ak ste nemohli za ne zohnať potrebný materiál," pripomína Jozef Šutka zo Šurian. Mimochodom, Šutka je asi služobne najstarší komunálny poslanec na Slovensku. Je ním nepretržite od roku 1964!
Bolo teda treba naplánovať nielen financie, ale aj dodávky materiálu do každej obce v okrese, ktorá sa rozhodla budovať kultúrny dom, futbalový štadión alebo dom smútku, čo boli dosť typické stavby pre Akciu Z.
Zhruba tretinu rozpočtu stavby tvorili mzdové náklady z jej výrobnej kalkulácie, ktoré mala pokryť bezplatná práca občanov. "Bezplatná ako bezplatná," reaguje Šutka, "veď taký športový štadión nemohli stavať iba amatéri, museli mať odborné vedenie a odborníkov bolo treba zaplatiť."
V Šuranoch vytvorili pri národnom výbore (obecnom úrade) čatu schopných remeselníkov spomedzi dôchodcov. Tých bolo treba tiež odmeniť. Na jednoduchšie práce však volali dobrovoľníkov. Samozrejme, jeden šiel ochotnejšie ako druhý.
Sústreďovali sme sa na tých, ktorí boli na takej stavbe najviac zainteresovaní," spomína bývalý predseda MNV a neskôr primátor Šurian. "Napríklad pred výstavbou materskej školy sme oslovili predovšetkým rodičov, ktorí ešte nemali umiestnené deti. Niektorí si pre brigádu zobrali dovolenku, mali predsa bytostný záujem na tom, aby škôlka čím skôr fungovala."
Niekto mal priveľké oči
Na prelome 60. a 70. rokov minulého storočia sa na Slovensku každoročne postavilo v Akcii Z okolo sto školských a predškolských zariadení, takmer dvesto kultúrnych domov alebo osvetových stredísk, štyridsať športových stánkov, vyše 350 autobusových čakární.
Zetke sa však nedarilo všade a niekde mala neskôr vstup zakázaný. "V tom čase vznikala sústava strediskového osídlenia, ktoré malo vidieckym obyvateľom zabezpečiť vyšší štandard bývania i služieb," vysvetľuje Falťan. Dedina sa mala vyrovnať mestu, také bolo politické heslo. V dôsledku toho sa mnohé takzvané neperspektívne obce konzervovali - platil tam zákaz stavať.
Ďalším problémom bola prílišná rozostavanosť investícií v Československu, ktorá sa preniesla aj do Akcie Z. Viaceré stavby sa stávali "historickými", nie a nie ich dokončiť. Samosprávy niektorých mestečiek začali mať veľké oči a predbiehať sa v megalománii. Trúfali si aj na to, čo by bolo nad možnosti veľkých miest.
"Tieto stavby už nemajú charakter svojpomocných a zbytočne viažu veľké dodávateľské kapacity," upozornil v parlamentnej rozprave pred 35 rokmi poslanec Jozef Hudec. Ústredné plánovacie orgány potom začali ohraničovať rozsah Akcie Z a predovšetkým finančné limity na jednotlivé stavby.
V malých obciach však stačili na to, aby si tamojší obyvatelia mohli postaviť predajňu, nový cintorín alebo vyasfaltovať cestu. Účastníci týchto brigád dnes spomínajú na spoločné strávené chvíle.
"Mnohí sa tam všeličomu priučili a navyše mali dobrý pocit, že aj čosi užitočné vytvorili," myslí si Šutka. Podľa neho by sa niektoré skúsenosti zo zetky dali využiť vo verejnoprospešných prácach. "Rozhodujúca je v oboch prípadoch organizácia práce, ak zlyháva, je to potom o ničom," prízvukuje na záver.
Kto vám dnes urobí niečo zadarmo?
Predseda ZMOS a starosta Štrby Michal Sýkora (57) mal so Zetkou bohaté skúsenosti. Veď v Štrbe šéfoval od roku 1981 miestnemu národnému výboru (predtým bol štyri roky jeho podpredsedom), ktorý v tejto podtatranskej obci organizoval svojpomocné aktivity občanov.
Čo vlastne dával na Zetku štát?
Sedemdesiat percent projektovaných nákladov. Ostatných tridsať bolo treba odpracovať bezplatne. Bola však ďalšia podmienka - rozsah jednej stavby nesmel prekročiť určitú hodnotu, za mojich čias 2 milióny vtedajších korún.
Čo ste robili, ak ste sa nezmestili do rozpočtu?
Našinec dokázal obísť aj horšie predpisy. Výstavbu terajšieho Obecného úradu v Štrbe sme uskutočnili ako dve samostatné stavby. Každá však musela byť samostatne skolaudovaná. A podobným spôsobom sme postavili napríklad aj náš športový štadión.
Je pravda, že niektorí ľudia brigádničili pod určitým tlakom?
Niekde možno ich aj do toho tlačili, neviem, v Štrbe však stačilo zahrať v miestnom rozhlase ,,Zelená je tráva..." a ľudia už vedeli, že v nedeľu sa ide brigádničiť na stavbu štadióna. A prišlo ich niekedy až sto päťdesiat!
V nedeľu?
Áno, lebo brigády v rámci Akcie Z sme vtedy mali spravidla v nedeľu. Celý týždeň sme sa však na národnom výbore (obecnom úrade) na to dôkladne pripravovali. Bolo treba zabezpečiť materiál, mechanizmy, ale aj občerstvenie, ľudí rozdeliť do skupín, aby tam každý mal čo robiť. Ale vráťme sa k vašej otázke: istotne, bolo tam prítomné aj vedomie nevyhnutnosti. Tých tridsať percent sme totiž museli urobiť svojpomocne. Nikto za nás by to neurobil.
Brigády v nedeľu, v čase pobožností - čo na to hovoril pán farár?
Vtedy sa to už tak nebralo, že brigáda niečo narúša alebo že odpútavame cirkevníkov. Páni farári boli tolerantní a keď oni niečo potrebovali, tak my z miestnej samosprávy sme zase pomohli im. Perfektne sme vychádzali aj v bývalom režime.
Prečo potom Zetka po roku 1989 zakapala?
V roku 1990 som bol v poradnom zbore ministra vnútra a presadili sme, aby Akcia Z v tom roku ešte dobehla, lebo ju chceli zrušiť okamžite. Prečo zakapala? Lebo sa ideologicky zle vnímala. Niekde fungovala, v niektorých obciach ju však zmrvili, iniciatívu ľudí zneužili a potom sa už hovorilo iba o týchto zlých príkladoch.
Možno vôbec Zetku v nej podobe ešte prinavrátiť?
Som presvedčený, že nie. Dnes už nedostanete ľudí na bezplatné brigády, najmä mladých nie. Zadarmo nikto nič nechce robiť. Myslenie ľudí sa zmenilo, prevládol individualizmus. Samozrejme, starší na spoločné brigády pri zveľaďovaní obce nostalgicky spomínajú. Napokon tie stavby stoja a slúžia svojmu účelu dodnes a oni sa pod ne podpísali svojou prácou.
Pri zemetrasení v Iráne utrpelo zranenia 170 ľudí
ČTK | 31. júla 2010 9:59
Severozápadný Irán zasiahlo v piatok zemetrasenie so silou 5,7 stupňov Richterove stupnice. Zranilo sa asi 170 ľudí, správy o obetiach iránske úrady zatiaľ nehlásia.
Epicentrum otrasov ležalo asi 700 kilometrov východne od motropoly Teheránu. Zo 170 zranených 22 ľudí ošetrili v nemocnici. Mnohí strávili zo strachu pred ďalšími otrasmi noc vonku.
Zemetrasenia sú v Iráne relatívne časté. V roku 2003 zahynulo pri otrasoch pôdy na uhovýchode krajiny asi 30-tisíc ľudí.