Výrobcovia áut zhromažďujú množstvo údajov o vodičoch a pasažieroch – niektorí dokonca sledujú sexuálnu aktivitu vodičov – podľa novej správy od Mozilla Foundation.
V prehľade 25 značiek automobilov a 15 automobilových spoločností, ktorý zverejnila Mozilla Foundation, výskumníci zistili, že japonský výrobca automobilov Nissan uviedol, že môže predávať informácie o sexuálnej aktivite vodičov a pasažierov, ich inteligencii a diagnóze zdravia maklérom údajov, orgánom činným v trestnom konaní a iným spoločnostiam. Nemecký výrobca Volkswagen uviedol, že dokáže nahrávať hlasy vodičov a profilovať ich pre cielené reklamy.
Zbierať údaje je možné vďaka tomu, že auto je pripojené, že dáta môže vysielať
„Množstvo údajov, o ktorých tieto automobilky bezostyšne povedali, že ich dokážu zhromaždiť, bolo šokujúce,“ povedala Jen Caltrider, vedúca výskumníčka z Mozilla Foundation, neziskového vlastníka spoločnosti prevádzkujúcej prehliadač Firefox. "Je to, ako keby ich nikto nikdy nevyzýval ani sa ich nepýtal na súkromie, a tak jednoducho zahŕňajú všetko."
Európania sú – v zásade – viac chránení pred zneužitím ich zákonom o ochrane osobných údajov, všeobecným nariadením o ochrane údajov (GDPR), ale Caltrider z Mozilly naznačil, že tento zákon sa v automobilkách presadzoval zle. Pohľad na opatrenia na presadzovanie práva v Európe ukázal, že od nadobudnutia účinnosti zákona len málo vnútroštátnych regulačných orgánov podniklo kroky proti zhromažďovaniu údajov automobilkami.
Caltrider a ďalší výskumníci sa pozreli na zásady ochrany osobných údajov automobiliek a stiahli ich aplikácie v Nemecku, Francúzsku, USA, Japonsku a Južnej Kórei. Zistili, že priemysel nasával obrovské množstvo údajov prostredníctvom desiatok senzorov a technológií zabudovaných do novších modelov áut, ktoré počítajú hmotnosť ľudí pri sedení, natáčali auto zvnútra aj zvonku kamerami, počúvali rozhovory cez mikrofóny a sledovali používateľov cez aplikácie na smartfónoch.
"Už to nie je len o predaji áut. Je to o zhromažďovaní údajov a následnom použití týchto údajov na zarábanie peňazí," povedal Caltrider a dodal, že autá majú podľa všetkého horšie praktiky ochrany osobných údajov ako aplikácie pre duševné zdravie, inteligentné domáce zariadenia a nositeľné zariadenia, ako sú napríklad slúchadlá, hodinky a fitness trackery.
Výskumníci tiež zistili, že 84 % kontrolovaných značiek áut môže zdieľať a predávať údaje iným spoločnostiam, ako sú napríklad sprostredkovatelia údajov, čo je trh, ktorý sa podľa niektorých odhadov odhaduje na stovky miliárd eur . O niečo viac ako polovica značiek uviedla, že môžu zdieľať údaje s vládou a orgánmi činnými v trestnom konaní, ak o to požiadajú, a nie až po prijatí súdneho príkazu.
Výskumníci tiež poukázali na to, že ľudia len zriedka dostali možnosť výslovne a vedome súhlasiť s pravidlami ochrany osobných údajov svojich áut. Automobilka Subaru napríklad uviedla, že samotná skutočnosť, že ste pasažierom v jednom z jej áut, znamená súhlas s ich zásadami ochrany osobných údajov.
V niektorých prípadoch európski regulátori zasiahli proti automobilovému priemyslu. Tesla, ktorá má centrálu EÚ v Holandsku, musela vykonať zmeny v marci na žiadosť holandského regulátora ochrany údajov. Volkswagen dostal od nadobudnutia platnosti GDPR pokutu niečo vyše 1 milióna eur pre svoje kamery snímajúce ich okolie. (Zdroj: online zoznam pokút GDPR) . Zoznam nezahŕňal pokuty pre ostatných výrobcov automobilov v správe (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda a BMW).
Petícia
Pridajte svoje meno a požiadajte automobilky, aby prestali zhromažďovať, zdieľať a predávať naše osobné údaje.
https://www.dolezite.sk/clanky/automobilove-spolocnosti-zastavte-svoje-obrovske-programy-zhromazdovania-udajov